کامپیوتر

دراین دنیای بی حاصل چرامغرورمی گردی. .سلیمان گرشوی آخرخوراک مورمی گردی.

کامپیوتر

دراین دنیای بی حاصل چرامغرورمی گردی. .سلیمان گرشوی آخرخوراک مورمی گردی.

روباتیک

روباتیک

روباتیک، علم مطالعه فن آوری مرتبط با طراحی، ساخت و اصول کلی و کاربرد روباتهاست. روباتیک علم و فن آوری ماشینهای قابل برنامه ریزی، با کاربردهای عمومی می باشد. برخلاف تصور افسانه ای عمومی از رباتها به عنوان ماشینهای سیار انسان نما که تقریباً قابلیت انجام هر کاری را دارند، بیشتر دستگاههای روباتیک در مکانهای ثابتی در کارخانه ها بسته شده اند و در فرایند ساخت با کمک کامپیوتر، اعمال قابلیت انعطاف، ولی محدودی را انجام می دهند چنین دستگاهی حداقل شامل یک کامپیوتر برای نظارت بر اعمال و عملکردهای و اسباب انجام دهنده عمل مورد نظر، می باشد. علاوه براین، ممکن است حسگرها و تجهیزات جانبی یا ابزاری را که فرمان داشته باشد بعضی از رباتها، ماشینهای مکانیکی نسبتاً ساده ای هستند که کارهای اختصاصی مانند جوشکاری و یا رنگ افشانی را انجام می دهند. که سایر سیستم های پیچیده تر که بطور همزمان چند کار انجام می دهند، از دستگاههای حسی، برای جمع آوری اطلاعات مورد نیاز برای کنترل کارشان نیاز دارند. حسگرهای یک ربات ممکن است بازخورد حسی ارائه دهند، طوریکه بتوانند اجسام را برداشته و بدون آسیب زدن، در جای مناسب قرار دهند. ربات دیگری ممکن است دارای نوعی دید باشد.، که عیوب کالاهای ساخته شده را تشخیص دهد. بعضی از رباتهای مورد استفاده در ساخت مدارهای الکترونیکی، پس از مکان یابی دیداری علامتهای تثبیت مکان بر روی برد، می توانند اجزا بسیار کوچک را در جای مناسب قرار دهند. ساده ترین شکل رباهای سیار، برای رساندن نامه در ساختمانهای اداری یا جمع آوری و رساندن قطعات در ساخت، دنبال کردن مسیر یک کابل قرار گرفته در زیر خاک یا یک مسیر رنگ شده که هرگاه حسگرهایشان در مسیر، یا فردی را پیدا کنند متوقف می شوند. رباتهای بسیار پیچیده تر رد محیط های نامعین تر مانند معادن استفاده می شود. روباتها برای انجام کارهای سخت ودشواری که بعضی مواقع انسانها از انجام آنها عاجز یا انجام آنها برای انسان خطرناک هستند.مثل روباتهایی که در نیروگاهای هسته ای وجود دارند.،استفاده می شوند. کاری که روباتها انجام میدهند.، توسط میکرو پروسسرها(microprocessors) و میکروکنترلرها(microcontroller) کنترل می شود.با تسلط در برنامه نویسی این دو می توانید دقیقا همان کاری را که انتظار دارید روبات انجام دهد. روباتهایی شبیه انسان (human robotic)نیز ساخته شده اند.،آنها قادرند اعمالی شبیه انسان را انجام دهند.حتی بعضی از آنها همانند انسان دارای احساسات نیز هستند.بعضی از آنها شکلهای خیلی ساده ای دارند.آنها دارای چرخ یا بازویی هستند که توسط میکرو کنترلرها یا میکرو پرسسرها کنترل می شوند.در واقع میکروکنترلر یا میکرو پروسسر به مانند مغز انسان در روبات کار می کند.برخی از روباتها مانند انسانها وجانوران خون گرم در برخورد و رویارویی با حوادث ومثایل مختلف به صورت هوشمند از خود واکنش نشان می دهند.یک نمونه از این روباتها روبات مامور است. برخی روباتها نیز یکسری کارها را به صورت تکراری با سرعت ودقت بالا انجام می دهند مثل روبات هایی که در کارخانه های خودرو سازی استفاده می شوند

ادامه مطلب ...

سیستم های کنترل خطی

سیستم های کنترل صنعتی در هر صنعتی اتوماسیون سبب بهبود تولید می گردد که این بهبود هم در کمیت ومیزان تولید موثر است و هم در کیفیت محصولات.هدف از اتوماسیون این است که بخشی از وظایف انسان در صنعت به تجهیزات خودکار واگذار گردد.بسیاری از کارخانه ها کارگران خود را برای کنترل تجهیزات می گمارند و کارهای اصلی را به عهده ماشین می گذارند.

مقدمه ای بر سیستم های کنترل 
 1-1کنترل و اتوماسیون
در هر صنعتی اتوماسیون سبب بهبود تولید می گردد که این بهبود هم در کمیت ومیزان تولید موثر است و هم در کیفیت محصولات.هدف از اتوماسیون این است که بخشی از وظایف انسان در صنعت به تجهیزات خودکار واگذار گردد.بسیاری از کارخانه ها کارگران خود را برای کنترل تجهیزات می گمارند و کارهای اصلی را به عهده ماشین می گذارند. کارگران برای اینکه کنترل ماشینها را به نحو مناسب انجام دهند لازم است که شناخت کافی از فرایند کارخانه و ورودیهای لازم برای عملکرد صحیح ماشینها داشته باشند.یک سیستم کنترل باید قادر باشد فرایند را با دخالت اندک یا حتی بدون دخالت اپراتورها کنترل نماید.در یک سیستم اتوماتیک عملیات شروع،تنظیم و توقف فرایندبا توجه به متغیر های موجود توسط کنترل کننده سیستم انجام می گیرد.
2-1مشخصات سیستمهای کنترل
هر سیستم کنترل دارای سه بخش است:ورودی ،پردازش و خروجی . بخش ورودی وضعیت فرایندو ورودیهای کنترلی اپراتور را تعیین کرده ومی خواند بخش پردازش با توجه به ورودیها، پاسخهاو خروجیهای لازم را می سازدو بخش خروجی فرمانهای تولید شده را به فرایند اعمال می کند.در کارخانه غیر اتوماتیک بخش پردازش رااپراتورها انجام می دهند.
 اپراتور با مشاهده وضعیت فرایند، به طور دستی فرامین لازم را به فرایند اعمال می کند.

 ورودیها
در قسمت ورودیها،مبدلهای موجود در سیستم، کمیتهای فیزیکی را به سیگنالهای الکتریکی تبدیل می کند.در صنعت مبدلهای زیادی نظیر دما ،فشار،مکان،سرعت، 
شتاب و غیره وجود دارند.خروجی یک مبدل ممکن است گسسته یا پیوسته باشد.
 خروجیها
در یک کارخانه عملگرهایی وجود دارند که فرامین داده شده به آنها را به فرایند منتقل می کنند.پمپها، موتورهاو رله ها از جمله این عملگرها هستند.این وسایل فرامینی را که از بخش پردازش آمده است(این فرامین معمولا الکتریکی هستند)به کمیتهای فیزیکی دیگر تبدیل
 می کنند.مثلایک موتور،سیگنال الکتریکی را به حرکت دوار تبدیل می کند.ادوات خروجی نیز می توانندعملکرد گسسته ویا پیوسته داشته باشند. 
 پردازش
در یک فرایند غیر اتوماتیک اپراتورها با استفاده از دانش و تجربه خودوبا توجه به سیگنالهای ورودی،فرامین لازم را به فرایند اعمال می کنند.اما در یک سیستم اتوماتیک،قسمت پردازش کنترل که طراحان در آن قرار داده اند، فرامین کنترل را تولید می کنند.طرح کنترل به دو صورت ممکن است ایجاد شود.یکی کنترل سخت افزاری و دوم کنترل برنامه پذیر.
در یک سیستم با کنترل سخت افزاری،بعد ازنصب سیستم، طرح کنترل ثابت و غیر قابل تغییر است. اما در سیستمهای کنترل برنامه پذیر.طرح کنترلی در یک حافظه قرار داده می شود و هر گاه لازم باشد،بدون تغییر سخت افزار و فقط برنامه درون حافظه، طرح کنترل را می توان تغییر داد


ادامه مطلب ...

متدولوژی xp

XPDM
روشی است بر اساس متدلوژی XP که توجه زیادی به مسائل مهم کاربردهای تجارت الکترونیک دارد و راهکارهای سریع و بهینه‌ای برای تغییرات محیط‌های تجاری ارائه می‌نماید. 
هر چند زمان زیادی از پیدایش متدولوژی XP نمی‌گذرد، اما با توجه به بالا بردن کارایی و سرعت بخشیدن به امر تولید نرم‌افزار، از استقبال زیادی برخوردار گردیده، بگونه‌ای که تعداد زیادی از شرکت‌ها و موسسات از این متدلوژی جهت تولید نرم‌افزارهای خود استفاده می‌نمایند. بسیاری از این شرکت‌ها و موسسات با استفاده از اصول متدلوژی XP، با توجه به نیاز، نسخه‌هایی سفارشی شده از این روش را ایجاد و با استفاده از آنها حداکثر کارایی را در تولید نرم‌افزارهایشان بدست آورده‌اند. از جمله این شرکت‌ها، شرکت SSW می‌باشد که یک نسخه سفارشی شده از XP بنام SSW XPDM را بوجود آورده است. این شرکت یکی از شرکت‌های همکار مایکروسافت خصوصا'' در زمینه ارائه راه حلهای NET. بوده و با همکاریAdam Cogan (طراح ارشد و مدیر بخش محلی میکروسافت در تولید و بروز رسانی MSDN) از جمله یکی از شرکت‌های پیشتاز و موفق در این زمینه می‌باشد. در این مقاله سعی در تشریح این روش گردیده است. 
شکی نیست که نرم افزار باید کارایی تجارت الکترونیک را افزایش داده و ارتباط بهتری با کاربران خود برقرار نموده و با صرف حداقل هزینه و زمان، بیشترین کارایی را داشته و در حداقل زمان ممکن قابل ارائه به بازار باشد. با توجه به اینکه در روش‌های سنتی و معمول روند تولید نرم‌افزارها بسیار کند بوده و تغییرات در آنها بسختی قابل اعمال می‌باشد، همیشه ضرورت وجود روش‌هایی کارا بخوبی احساس گردیده است. روش XPDM ارائه شده توسط شرکت SSW روشی است بر اساس متدلوژی XP که توجه زیادی به مسائل مهم کاربردهای تجارت الکترونیک دارد و راهکارهای سریع و بهینه‌ای برای تغییرات محیط‌های تجاری ارائه می‌نماید. قبل از اینکه به توضیح روش SSW XPDM بپردازیم، بد نیست نگاهی سریع و گذرا بر متدولوژی XP داشته باشیم. 
برنامه نویسی فوق العاده(eXtreme Programming)
متدلوژی XP بر چهار ارزش کلیدی زیر بنا گردیده‌است: 
ارتباط (Communication) 
ساده سازی (Simplicity) 
بازخورد (Feedback) 
شجاعت (Courage) 
از انجام سه ارزش کلیدی ارتباط، ساده سازی و بازخورد در کنار یکدیگر توسط اعضای تیم پروژه و کاربر به ارزش کلیدی شجاعت دست خواهیم یافت. ، هدف اصلی متدولو‍ژی XP شجاعت می‌باشد. برای مثال شجاعت در تغییر کدی که باید تغییر داده شود، شجاعت برای درخواست یک نیاز جدید توسط کاربر و شجاعت در باور اینکه به نتیجه مطلوب خواهیم رسید. شجاعت یک تیم از واکنش آنها نسبت به فشار و اضطرابها مشخص می‌شود. 
متدولوژی XP جهت مقابله با تغییرات غیر منتظره و رفع نیازها و درخواست‌های جدید (که می‌توانند در مراحل بعدی انجام گردند) طراحی گردیده و بدین ترتیب با استفاده از چهار ارزش کلیدی خود همواره در حال اصلاح و تعدیل طرح پروژه با توجه به شرایط می‌باشد در حالی که در گروه‌هایی که براساس متدلوژی‌هایی بغیر از XP کار می‌کنند یا این درخواست‌ها و ورودی‌های جدید نادیده گرفته می‌شود (به دلیل اینکه چهارچوب پروژه از قبل تعیین شده و این تغییرات بسادگی قابل اعمال نخواهند بود) و یا بعنوان یک سری اطلاعات جدید اما در همان چهار چوب طرح کلی پروژه به آنها رسیدگی می‌کنند. 
هدف از شجاعت، داشتن اطلاعات صحیح از وضعیت لحظه به لحظه پروژه و اطلاع دقیق از توانایی‌های اعضای تیم در مقابله با مشکلات و اجرای صحیح پروژه می‌باشد. تاکید فراوان XP بر ارزش‌های ارتباط و بازخورد به این دلیل است که 
                                             بقیه درادامه مطلب
ادامه مطلب ...

خطاهای مودم

600 . اگر سیستم در حال شماره گیری باشد و دوباره شماره گیری نمایید این خطا نمایش داده می شود . 
601 . راه انداز Port بی اعتبار می باشد . 
602 . Port هم اکنون باز می باشد برای بسته شدن آن باید کامپیوتر را مجددا راه اندازی نمود. 
603 . بافر شماره گیری بیش از حد کوچک است . 
604 . اطلاعات نادرستی مشخص شده است . 
605 . نمی تواند اطلاعات Port را تعیین کند . 
606 . Port شناسایی نمی شود . 
607 . ثبت وقایع مربوط به مودم بی اعتبار می باشد . 
608 . راه انداز مودم نصب نشده است . 
609 . نوع راه انداز مودم شناسایی نشده است . 
610 . بافر ندارد . 

ادامه مطلب ...